pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, June 3, 2010

saya gembira begini :)

tersenyum bila difikir-fikirkan balik mengapa saya boleh berminat dan melibatkan diri secara tidak langsung dalam penulisan blog. sebab saya suka bercakap, tapi saya bukan jenis banyak cakap, so segala apa yang saya nak cakap, saya cakap saja di blog. tak faham? hehe. saya sendiri keliru.

pernah seorang rakan tanya pada saya, tak ramai pun ya yang komen post kau. saya senyum, lepas tu saya jawab, yelah blog aku ni ceritanya bukan menarik,hot kebabom,cerita air mata,cerita jiwang tu semua. macamana orang nak komen. kadang-kadang orang nak komen pun tak tahu nak komen apa. mungkin? :)

bila saya tengok semula post-post saya yang lama, komen paling banyak saya pernah terima ada la dalam 14 komen, tu pun campur komen saya,haha. ceritanya? anda sendiri boleh baca kalau anda rajin cari, tapi yang pasti bukan post berilmu,hehe. 

dengan jumlah followers yang tak sampai jari tangan campur jari kaki pun, saya tetap gembira untuk terus bercerita disini. berkongsi ilmu yang saya dapat n kadang-kadang terselit juga post merepek,hehe. saya tak pernah kesah orang nak cakap apa. saya bukan buang masa. 

tak payah nak kejar traffic tu semua, tak penting. apa yang penting, segala yang kita tulis, datang dari hati. asah bakat,mana tau satu hari nanti boleh jadi penulis? hehe. ilmu yang kita dapat, kalau kita kongsi insyaAllah kita sendiri mudah ingat n kita sendiri akan amalkan. jangan jadi orang yang lokek ilmu. dapat simpan,guna sorang-sorang. ish3.

diriwayatkan hadith daripada Abi Hurairah r.a berkata daripada Nabi Muhammad s.a.w : " Tidak dari seseorang lelaki hafal ilmu maka disembunyikannya dari orang lain, kecuali didatangkan dengannya pada hari qiamat digari (yakni, dirantai) dengan rantai (gari yang diperbuat) dari api neraka " [Hadith sahih Ibnu Majah]

daripada Abu Hurairah, Rasulullah ada bersabda, bermaksud: “ Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara,iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya ”

so mungkin sedekah jariah kita tak cukup,doa anak yang soleh belum pasti,tak salah la kita kongsi ilmu yang kita dapat,semoga ia memberi manfaat buat sesiapa yang membaca dan mengamalkannya,kan.

satu sabda Nabi Muhammad s.a.w yang buat saya terus bersemangat menulis blog ialah "sampaikan daripadaku meskipun cuma satu ayat ". insyaAllah,walaupun penulisan saya tak sehebat mereka yang lain,sekurang-kurangnya saya cuba. berkongsi walaupun sedikit,itu lebih baik

 Wahai Tuhanku, sesungguhnya dengan ilmu yang Engkau
kurniakan pada kami, akan kami gunakan sebaik-baik penggunaan.
akan kami ajak manusia yang jahil ke arah kebenaran, akan kami
seru umat manusia agar menyembahMu, sujud syukur
pada-Mu, akan kami ajak manusia beriman padaMu, pada
RasulMu dan pada hari kemudian, pada syurga dan
nerakaMu, akan kami ajak lagi manusia agar berfikir tentang
keagungan dan kehebatanMu menjadikan alam yang luas
terbentang ini 

kau kuatkanlah iman kami Ya Allah, kau tabahkanlah hati kami

.amin.

2 comments: