pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, August 22, 2010

air jagung,air tembikai : apa bezanya?

alhamdulillah, hari ni dah masuk 12 Ramadhan pun. ni nak tanye sket. apekah perbezaan yang kita nampak dan rasa sepanjang 11 hari dah kita berpuasa berbanding hari-hari sebelumnya ni?

adakah bezanya cuma pada waktu siang iaitu kita hanya menahan lapar dan dahaga?
adakah bezanya cuma disetiap petang kita sibuk memasak juadah berbuka ataupun ke bazar saja?
adakah bezanya cuma kita dah mula excited dengar lagu raya padahal tak sampai separuh pun lagi bulan Ramadhan kita?
adakah bezanya cuma kita akan bermain mercun dan meriam di sana sini tanpa menghormati orang yang sedang beribadat di malam hari?
adakah bezanya cuma kita dah mula sibuk memikirkan fesyen apa yang bakal digayakan pada hari raya nanti?


eh eh,setakat itu kah perbezaan yang dapat kita cari. mana letaknya perbezaan tingkat ibadah kita? tidak ditambah lebih sedikit dari hari-hari biasa ka? sedikit pun jadi la, daripada takda. em di mana silapnya? adakah kita menganggap puasa itu sebagai suatu adat sahaja dan bukan satu kewajipan special yang dilaksanakan semata-mata atas suruhanNya?

pergi duduk sorang-sorang kat tempat yang sunyi, tanyakan persoalan ini pada diri sendiri. betul atau tidak. cuba senaraikan perbezaan hari kita dalam bulan Ramadhan dengan hari-hari biasa. kalau sama saja dan bezanya cuma seperti apa yang saya senaraikan di atas tadi, kita sudah berada dalam kedudukan yang bahaya. perbaiki diri. hidup di dunia ni cuma sekali, kalau tak sedar dan berubah hari ni, bila lagi?

Rasulullah s.a.w telah bersabda tentang mimpi yang pernah beliau saksikan :
“Sampai ketika aku berada di tengah gunung, tiba-tiba terdengar suara-suara yang sangat keras. Maka aku bertanya, “Suara apa ini?” Mereka menjawab, “Ini adalah teriakan penghuni neraka.” Kemudian dia (Jibril) membawaku pergi, tiba-tiba aku telah berada di hadapan suatu kaum yang digantung dengan kaki di atas dan sudut mulut mereka terkoyak, dari sudut mulut mereka bercucuran darah. Maka aku bertanya, “Siapa mereka?” Jibril menjawab, “Mereka adalah orang-orang yang berbuka puasa sebelum sampai waktunya.”
(Shahihut Targhib wat Tarhib: 1/420)

nasihat di atas bukan untuk menyindir. tidak! tapi sebagai peringatan buat anda dan pastinya buat diri saya juga. kita manusia tidak sempurna. perubahan memerlukan sokongan dan semangat
semoga ibadah puasa kita diterima olehNya,amin~

p/s : tajuk post yang macam takde kaitan, sekadar penambah perisa,hehe. yang penting adalah pada perkataan 'apa bezanya' :)

No comments: