pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, August 17, 2010

mengeluh dan rindu.

salam semua.
awal minggu yang sungguh sibuk. sibuk dengan test,kuiz dan assignment yang datang bertubi-tubi. macam ni kah kehidupan pelajar tahun 3? oh tahun ke 4 nanti macamana pulak ye,hehe. alhamdulillah, selesai sudah 2 test dan 1 assignment, tinggal lagi 3 test dan 1 kuiz untuk dihadapi minggu ni. semoga Allah permudahkan jalan saya. bila dah alami keadaan macam ni, tak terlepas la dari mengeluh. penat la, banyak sangat kerja la, macam-macam.

tapi betul la, manusia memang suka mengeluh. Firman Allah s.w.t yang bermaksud : “Sungguh, manusia diciptakan bersifat suka mengeluh " - Al Maarij (70:19). macam tak tau bersyukur pulak ek kalau suka mengeluh,huhu. terbaca kat blog azzariyat.com. betol kata penulis. kalau tak dapat buat perkara-perkara yang baik tak pulak kita mengeluh. kan kan. kita yang kena berubah sebenarnya. berhenti dari mengeluh. bila dah guna ganti nama 'kita' saya merujuk pada diri saya juga. berubah tu tak sukar, tapi yang sukar ialah istiqamah dalam perubahan, kata penulis lagi. ya,saya setuju! semoga kita semua istiqamah dalam setiap apa perkara baik yang kita lakukan,amin.


okeh, lupakan sebentar cerita kuiz muiz, mengeluh ni semua. saya nak cerita sikit pengalaman berpuasa di perantauan. err maksud saya pengalaman orang yang merantau macam saya ni puasa, bukannya perantauan cam study kat overseas tu,hoho. saya ingin buat pengakuan disini bahawasanya inilah Ramadhan yang pertama buat saya, berpuasa tanpa keluarga disisi. kalau tahun lepas, ada jugak masa saya dapat balik rumah. tapi setakat ni, dah 1 bulan saya tak balik rumah dan akan balik hanyalah seminggu sebelum raya. emm kira-kira lagi dalam 2 minggu lebih.

yo saja bagitau yang ibu teringatkan saya masa tengok roti jagung favourite saya tu. along pun sama, dia bagitau yang ayah teringatkan saya waktu berbuka aritu. saya faham, buat masa sekarang ni saya sajalah anak mereka yang tak tinggal bersama-sama. saya tau seperti ada kekosongan disitu bila anak-anak tak semua ada depan mata. saya faham perasaan mereka kerana saya juga merasakan perkara yang sama. eh eh, tak bermaksud saya faham perasaan mereka sebagai ibu bapa kerana saya sendiri belum ada anak,haha. tapi saya faham perasaan mereka yang rindu tu sebab saya pon rindukan mereka. korang faham jugak kan. saya tahu korang faham :)

so sekarang bila tengok orang semua sibuk balik kampung, saya rasa jeles. sangat jeles. tapi takpa, saya bukan tak balik sebab nak berseronok di bumi Melaka ni, tapi saya tak balik kerana ada tanggungjawab yang perlu saya pikul. saya gembira kerana housemate saya sentiasa ada disisi. berbuka bersama, bertarawikh bersama, dan pastinya bersahur bersama. pengalaman ni bukan senang nak dapat. alhamdulillah sangat bersyukur dapat housemate camni.

kehadapan housemateku : zaty,farah,zaimah n fatin. tanpa segan silunya saya nak tanya, nanti lepas grad, masing-masing dah kerja, saya nak jadi housemate korang lagi boleh tak? kalau korang dah kahwin pon, saya nak jadi jiran korang,boleh? hehe. permintaan macam kelakar kan. harap korang baca, saya tak main-main tau. saya serius ni

terimalah sahabatmu dengan segala kekurangannya
sebagaimana kebaikan mesti diterima walau kecil wujudnya.
terimalah sahabatmu kerana jika ia menyakiti
lain kali ia akan membahagiakan.
siapa mencari sahabat tanpa cacat,
nescaya sepanjang hidupnya tidak mendapat sahabat.

3 comments:

P.A.I.E said...

qila, x nk berjiran dgn aku ke?? =(

shahniz89 said...

ingatkan diri ini jer yg merindui..oh!
teringat family kat umah..
isk2..huk2..sob2..

qila~ said...

paie : ala,hg dok sabah kot,jaoh sgt ;p
shahniz : sme ja kita..tp bdk laki mst lg tbahkn..dugaan ni bru sket ja..