pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, August 22, 2010

bahaya cinta!

bahaya cinta sebelum kahwin

- pasti kelak diriku ibarat lembu yang di tarik hidung oleh nafsu.
- menyibukkan hati merindui makhluk yang tidak halal bagiku seumpama membuka pintu bagi syaitan menjalankan jarumnya melupakanku daripadaNya.
- hati akan terseksa dengan barah rindu.
- rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan syaitan.
- cinta lalai akan menyebabkanku alpa daripada mempersiapkan diri untuk keperluan dunia dan akhirat.
- aku boleh jadi tak rasional berfikir jika benar-benar mabuk cinta.
- fitnah cinta ibarat racun yang akan membunuh akal, jiwa dan perasaan.
- jiwaku terganggu dalam menilai mana yang baik, mana yang buruk untuk diriku.
- jika aku dan dia berjaya melangkah ke alam rumah tangga nescaya ia terbina atas dasar maksiat, yang mengundang padah kepada peribadi zuriat kami pastinya.

nauzubillah!

(di petik dari buku pemilik cintaku setelah Allah dan Rasul
tulisan Fatimah Syarha Mohd Noordin)

okeh,tak ada masalah dengan semua point yang di senaraikan, cuma dah 2 orang rakan saya yang bertanya maksud point yang terakhir tu. emm buat saya terfikirkan sesuatu. korang terfikir tak?

5 comments:

bedah said...

qila. saya silent reader awak ye. haha.
eh so apa maksud point yg terakhir tu? x paham la. jelaskan boleh.
kalo aku nak amek entry ko ni masuk dlm entry aku bole?

silencer said...

bedah yg di atas...saye rase mksd bg point akhir tu mybe la mereka kawin atas sbb keterlanjuran dan ini akn mengundang identiti zuriat mereka tanpa berbinkan nama bapanye...

btul kan saye andai tersalah tafsir..

Anonymous said...

bedah~~ da baca nih.. huu~~ jdnya?

qila~ said...

salam..thanks bed,sy tau awk silent reader kt sni,haha..nk copy amek la..ni promote kt mmbe sruh bce ke ape? :)

ok,jwpn sy la,x smstinya b'khwin ats ktlnjuran,tp b'cnta sblum kwin 2 kn wlpn x mlibtkn zina anggota tp zina hati,so mksiat,huhu..ble khwin,myb ank2 tu nnt ada la yg nkl2 sket,x dga kata ka,pribadi x bpe molek la..

ada 1 lg bku pnulis ni gak wat tjuknya seindah mwr b'duri,dia ckp rse syg 2 kn fitrah,so kdg2 kita x dpt elak..kalo da b'cnta 2 pstikn xde rndu b'lbih2an n smuanya t'jge..kalo da ckup syrat better khwin..lps khwin plak,pstikn la ank2 tu d'ddik dgn acuan Islam yg sbnr,InsyaAllah jd soleh n solehah..smuanya t'pulg pd Allah..wallahualam~

aina said...

nauzubillah :( camne ni qila..