pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, August 13, 2010

sebab nak kurus ekk?

nak tanya sket, apa tujuan kita berpuasa? jawapannya mudah sangat, macam maksud niat puasa yang kita selalu baca lepas sahur tu.
" sahaja aku berpuasa esok hari dalam bulan Ramadhan kerana Allah Ta'ala "
ya,kita berpuasa kerana Dia. hanya Dia. bukan sebab terpaksa. orang lain puasa, aku pun kena puasa. jangaann. ikhlas kan hati kerana Allah :)

kadang-kadang kita tak sedar, bilamana kita cakap " bulan puasa ni nak turunkan berat badan la dalam 4-5kg ka ". ha,tu niat puasa sebab nak kurus ka sebab memang tanggungjawab kita sebagai umat Islam?hehe. tak perasan kan. maybe betul la, niat kita sambil. sambil puasa sambil nak kurus. tapi tanya pada hati, moga-moga niat kita yang sebenar tak terpesong supaya puasa kita diterima olehNya.

pernah suatu masa dulu, ajak kawan buat puasa sunat. tiba-tiba dia cakap " ni puasa sebab nak kurus ke apa? " tersentak jugak, nak ajak buat baik pun salah ka. tapi bila renung kembali kata-kata dia tu, terus saya tak jadi nak terasa. mungkin betul jugak kata dia coz dulu selalu cakap, " bagus la puasa ni, boleh kuruskan badan ". kan kan. sape tak pernah cakap camtu? ;p

buat kamu kawan,thanks kerana sedarkan saya dulu. sayaaang kamu sesangat. mulai sekarang, ikhlas kan hati dalam melakukan apa jua perkara, pastikan niatnya betul. lebih-lebih lagi ketika melakukan perkara sunat di bulan yang mulia ni. bak kata seorang rakan di facebook ~ perbanyakkan perkara sunat maka kamu akan lebih di cintai,bukan mengejar fadhilat hanya ingin mencari redha Ilahi

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :
“Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan kepada Allah, maka sesungguhnya telah diampuni dosa-dosanya yang telah lalu”.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

berbuka di masjid negeri,sangaat seronok ;))

suasana dalam masjid al-azim,melaka

malam yang indah~

semoga Kau panjangkan umur kami Ya Allah untuk menempuh bulan Ramadhan kali ini sepertimana kami melaluinya seperti tahun-tahun yang sebelum dan semoga Ramadhan kali ini lebih beerti dan bermakna buat kami.
amin Ya Rabbal'alamin~

No comments: