pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, August 31, 2010

saya jatuh cinta!

dah lama 2 biji novel 'ketika cinta bertasbih' milik adik saya terperap kat rak buku di rumah. tak mampu saya habiskan baca. tak ada masa. tapi tahu jalan ceritanya sangat menarik. semalam saya berpeluang tengok cerita tu. akhirnya! tak kesah la kalau ketinggalan zaman sekalipun. janji dapat tengok. apa yang saya cuma mampu kata : 5 bintang! satu-satunya cerita yang betul-betul puas hati saya tengok. sangat puas hati. kalah cerita 'ayat-ayat cinta'. *maaflah buat peminat ayat-ayat cinta,hehe*

banyak scene yang berjaya buat airmata saya mengalir. sampai ditegur rakan kenapa mata saya bengkak,haha. andai kita menangis kerana Allah kan lebih baik. itulah selemah-lemah manusia, lebih-lebih lagi saya. mudah menangis ;p so antara scene yang membuat hati saya tersentuh ialah scene Azzam lulus peperiksaannya di Universiti Al-Azhar setelah 9 tahun belajar disana, scene Vivi menerima lamaran Azzam menjadi tunangannya, scene Anna sujud syukur setelah mengetahui bakal dinikahkan dengan Azzam dan sudah semestinya scene ibu Azzam meninggal dunia. aissh,banyak lagi sebenarnya. anda tontonlah sendiri :)

pengajaran utama yang saya dapat dari cerita ni ialah kalau dah jodoh, takkan kemana. betul, Allah tu Maha Berkuasa, walau macamana hebat dan bersungguh pun usaha kita, kalau bukan dia jodoh kita, bukanlah. sudah ditetapkan di Luh Mahfuz siapa dia. oh ye, buat rakan yang ku sayangi, jangan kecewa dan bersedih hati andai pilihan anda tak menjadi, sebab pilihan Allah tu pastinya yang terbaik buatmu.


tak silap saya pelakon untuk watak utama cerita ni memang khas dicari melalui ujibakat di serata Indonesia. memang tidak popular,kacak atau secantik mana tapi percaya lah korang akan terpikat dengan mereka hingga boleh jatuh cinta,errkk~ watak Azzam dan Anna digarap dengan sangat baik serta dibantu pula dengan pelakon sampingan yang tidak kurang juga mantapnya membuatkan cerita ini menjadi sebutan ramai pihak dan pastinya menambat hati saya dan mungkin anda juga setelah menontonnya nanti,hehe.

sekalipun cinta telah kuuraikan dan ku jelaskan panjang lebar, namun jika cinta ku datangi, aku jadi malu pada keterangan ku sendiri ~ Anna Althafunnisa.

p/s : korang dengarlah ost cerita ni bertajuk 'haramkah' nyanyian Melly Goeslow. lirik yang mendalam,saya sangat sukee >.<

No comments: