pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, August 12, 2010

bacalah al-Quran.


ambill dari sini brotherhood arts

warna oren tu penting ya :))

bulan Ramadhan ni bulan yang sangat digalakkan buat kita memperbanyakkan amal ibadah. salah satu darinya ialah dengan membaca al-Quran. so kalau hari biasa tu kita baca al-Quran 4 mukasurat, at least masa bulan Ramadhan ni kita gandakan ia. set kan target untuk khatam dalam masa 1 bulan, tapi pastikan tajwid semua betul. jangan semata-mata nak khatam ja tapi bacaan tunggang langgang,huhu. 

Daripada Ibnu Mas'ud r.a. ia berkata : " Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf " ( Riwayat Ad Darimi Tarmizi)

" (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil) " (surah al-Baqarah; 2:185)

   

selesai bulan Ramadhan nanti, di harapkan amalan ini berterusan. tak mau lah al-Quran tu jadi perhiasan ja kat rak kan ;p
semoga kita istiqamah dalam melakukannya :)

No comments: