pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, August 4, 2010

sekadar luahan pendapat.

apelah hak yang saya ada bila berlakunya sesuatu masalah yang tak berkaitan langsung dengan saya? nak masuk campur tapi hati kata jangan. akal pun kata jangan. so baik jangan. yang saya mampu juz nasihat apa yang patut tanpa memilih mana-mana pihak. i'm neutral :) hidup ni cuma sementara. hargailah dan jalanilah dengan sebaik mungkin selagi diberi peluang olehNya.

mesti biasa dengar pepatah melayu 'gajah sama gajah bergaduh pelanduk mati ditengah-tengah' kan. oh saya tak mau jadi seperti pelanduk itu. saya bahagia,ceria,gembira dengan kehidupan saya sekarang. alhamdulillah. tapi kalau boleh saya nak la orang sekeliling saya pun rasa cam apa yang saya rasa. bila orang yang sedang dalam mood baik dikelilingi oleh mereka mereka yang mood nya kurang baik, sikit sebanyak boleh beri kesan yang tak baik jugak. saya tak mau camtu. saya mahukan keceriaan. saya mahukan senyuman. mana? mana? cepatla datang ye :))

saya tahu nak memberi kemaafan tu susah. tak semudah yang dikata. lebih-lebih lagi buat mereka yang tak mengalaminya tapi berdasarkan pengalaman saya sendiri, kemaafan tu sangat perlu supaya hati kita tenang. sebab tu saya selalu ingat kata-kata dari Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah iaitu sebelum tidur pastikan kita maafkan semua kesalahan orang yang buat salah dengan kita untuk hari tu. amalkan setiap hari sebelum tidur. at least bila kita meninggal dunia dalam tidur, orang yang buat salah kat kita tu tak susah nak cari kita di akhirat kelak untuk minta maaf. dah elok-elok nak masuk syurga, tersangkut pulak sebab kena p maafkan orang tu dulu. takut kan. kan.

Firman Allah bermaksud :
“Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal-menghalalkan)
lebih dekat kepada taqwa”
(Surah al-Baqarah, ayat 237)

bila kita selalu nampak silap orang, kita susah nak nampak silap sendiri. sampailah ada seseorang yang tegur tentang kesilapan kita tu. tapi kita susah nak terima mungkin sebab tak kena gaya. tapi ingatlah, setiap yang terjadi tu dengan izin Allah. hanya ya. ulang lagi sekali. hanya dengan izin Dia. so kita patut bersyukur dan berterima kasih kat seseorang yang tegur kita tu sebab Allah telah datangkan dia untuk tegur kita. kalau tak sampai bila-bila pun kita tak sedar kan. setiap yang berlaku ada hikmahnya. antara nak dengan tak ja kita cari apa hikmah disebaliknya tu. sebab tu saya selalu mintak, kalau saya ada buat silap tolonglah tegur. saya pun perlukan bimbingan dari semua.

kebenaran memang pahit untuk ditelan, macam ubat.
tapi yang pahit itu la sebenarnya penawar

tidak halal bagi seorang Islam itu tidak menegur sapa
saudaranya lebih daripada tiga hari,
berjumpa keduanya maka berpaling seorang ke tempat lain
dan seorang lagi ketempat lain.
yang lebih baik daripada dua orang ini ialah
siapa yang memulakan salam.
(Imam At-Tirmizi)

p/s : terharu bila orang takut kehilangan kita tapi sedih bila orang suka kita hilang :(

2 comments:

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

"so kita patut bersyukur dan berterima kasih kat seseorang yang tegur kita tu sebab Allah telah datangkan dia untuk tegur kita. kalau tak sampai bila-bila pun kita tak sedar kan."

trime ksh qila ats ingtn, mengingtkn akk sgt2 :)

qila~ said...

sme2..utk igtn kita b'sme gak :)