pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Tuesday, July 27, 2010

mereka disekeliling kita

salam. post yang pendek ja. update laju-laju :)
kali ni nak bagi situasi ja then korang boleh bagi cadangan atau pendapat korang. okeh?

situasi 1

korang tengah tunggu masuknya waktu solat. korang tahu waktu solat pukul berapa. tiba-tiba datang sekumpulan manusia yang mungkin sedang mengejar masa teros melaksanakan solat tanpa menghiraukan waktu yang belum pon masuk. walaupun korang dah cakap kat mereka yang waktu belum masuk, tinggal lagi 5 minit la lebih kurang. tapi dorang cakap dorang dah dengar azan. pelik gak. korang tak dengar pon. so ape yang korang patut buat? dorang pon tanpa berlengah lagi teros solat tanpa sempat korang cakap 1 patah perkataan pon. inikan pula nak sambungkan 7 8 patah perkataan untuk dijadikan satu ayat yang lengkap -.-'

situasi 2

korang pernah nasihat membe pasal pic. kalo boleh tak yah la masukkan kat mana-mana laman web sosial. bahaya kot zaman sekarang, dengan sekeping pic macam-macam orang yang 'pakar' boleh buat. membe korang terima la cakap korang. takde hal. korang pon bukan paksa, juz sampaikan pesanan yang orang laen suruh sampaikan. amanat tu. taknak ikut takpe. takde paksaan pon kalo rasa pic korang selamat,insyaAllah. sampai la satu hari ni korang perasan yang membe korang dah delete pon album dia. bagus la kan. tapi yang tak best, hakikat sebenarnya ialah dia juz kecualikan korang dari tengok album tersebut. dengan harapan korang ingat album itu telah pon selamat didelete. apekah? jujurkah dia dengan diri sendiri? nak tergelak pon ada. nak kecik ati cam tak patot. adoila,hehe.

sape jela yang suka ditipu. takde kot. maybe niat nak menjaga hati (",)v

Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman
(Adz-Dzaariyat 51:55)
diperingatkan dan memperingatkan.
indah bukan
p/s : tegurlah saya andai saya terleka. tolong ya. dan maaf,saya hanyalah gadis biasa yang kadang-kadang terlanjur bicaranya :)

5 comments:

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

salam.
"tapi dorang cakap dorang dah dengar azan. pelik gak. korang tak dengar pon. "
mybe btul dia dah dgr, mybe kite pun xprasan. xpe.. berbaiklah sgka.
pastu, solatnye sm ada diterima or x, atau ape2 yg buatkn kite plik dgn tndkn dia tu, tu antra dia dgn Allah, Allah yg paling layak menilai, yg penting ms awal2 td kite da tgur kn psl wktu lum msuk? lainla klu kite xtgur. jd xprlu risau lebih2, insyaAllah, klu niat kite btul nk tgur dia, kite dpt pahala n klu btul lak ape yg dia katakn td,dia pun dpt pahala ats solatnya. Allah Mahu Tahu. wallahualam.

begitu jgk dgn situasi ke2, kite dah menyampaikn yg benar, dgn hrpn ade perubahn, jujur / x, antra dia dgn Allah, kite xberhak menilai, cukup dgn niat kita ikhlas ingin berpesan2 kpd kebenaran dan kesabaran...kite da smpikn yg benar, jd perlu jg sabar jika ingin perubhn, insyaAllah sikit2 kesedaran yg benar2 akn dtg jua hidayah dr Allah, hidayah kn milik Allah :)

qila~ said...

emm btol3..thanks kak ain :))))
tgh cube nk b'sgka baik slalu..insyaAllah,kita bgtau skdar t'mmpu..diri ni pn byk kurg lg n hrap ada org yg mnegur n igtkn slalu ja..

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

mnusia bkn segalanya sempurna,xlari dr slh silap, hny nabi je yg maksum.
xpe,kite saling berpesan2 ye...:)

qila~ said...

yep,btol jugak 2..
insyaAllah :))
aritu jmpe kak ain,org pggil tp x dengar kot,hehe..

the Prayer for Allah ~ صلاة الله said...

salam..akk dengar tp akk betul2 nk cpt ms tu, klas da start! huhu. maaf eh qila xsempat nk pndg, tp rs cm tau yg pggil tu msti adik2 gak ;)