pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, August 8, 2010

ada lagi ka lelaki macam tu?

salam semua. pagi ahad yang sejuk ni tak boley dilayan sangat nanti asyik tido ja tak bangun bangun >.< so berada la saya disini, meninggalkan sedikit coretan kat blog kesayangan

nak cerita, hari jumaat lepas pergi beli barang dapur dengan housmate cam biasa, lepas tu singgah sekejap kat kedai buku. terjumpa satu buku yang menarik then teros laju-laju tunjuk kat zaimah. buku bertajuk 'pemilik cintaku selepas Allah dan Rasul'. sape dah baca? angkat tangan,hehe. disebabkan buku-buku saya yang sebelum ni dibeli ada yang tak habis baca lagi, saya pon pujuk la zaimah beli buku tu. lama gak dia belek. akhirnya zaimah beli jugak. yeayy! boleh pinjam,haha. tahniah kat zaimah coz dia dah khatam pon baca buku tu. hebat kan ;p

saya belom sempat baca, tapi aritu on d'way nak balik rumah, farah ada la bacakan sikit isi kandungan buku tu sementara tunggu traffic light yang sedang merah. buku yang menarik, mungkin sesuai untuk mereka yang baru mendirikan rumah tangga ataupun yang dah nak mendirikan rumah tangga. sangat sweet okey dapat husband camtu. tiba-tiba membe saya kata, " ada lagi rupanya lelaki macam ni sekarang kan. agaknya ada tak lagi satu yang macam tu? " kami ramai-ramai ketawa. " emm,ada kot. mesti ada lagi,tu pon satu dalam sejuta la. siapa yang bertuah ja akan dapat " saya jawab.

buat penulis buku tu, beliau memang bertuah dapat suami yang macam tu. dan si suaminya pon bertuah dapat isteri macam tu. sebab dua-duanya pada pandangan saya sangat baik tahap pendidikannya, begitu juga ilmu agama. teringat kat firman Allah yang bermaksud : wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan begitulah sebaliknya. yep,sangat setuju! Allah kan Maha Adil. antara yang menarik perhatian kami masa farah bacakan buku tu ialah semasa si isteri memasak di dapur, beliau dan si suami membaca mat'hurat bersama-sama. mereka selalu bertanding siapa yang sayang lagi lebih. Allahuakhbar. bagusnyeee. emm,indahkan alam rumahtangga andai agama menjadi tonggak utama :)

okeh,cukuplah perkongsian saya setakat ni. saja ja bakar semangat korang lebih-lebih lagi kepada pecinta buku macam saya untuk memiliki buku tu,hehe. sila la dapatkannya di pasaran ye. nanti boleh la korang share pendapat korang tentang buku tu dengan saya pulak kan.

oh ye, tinggal 2 hari saja lagi bulan Ramadhan akan menjelma. sudahkah kita bersedia? bulan yang dinanti-nantikan oleh kita semua umat Islam. excited! masa untuk kita mengumpulkan sebanyak mungkin pahala dan menghapuskan dosa-dosa. InsyaAllah. saya sebagai pemilik blog ini mengucapkan jutaan terima kasih buat para pembaca yang singgah secara langsung ataupun tak langsung di blog ini dan salam Ramadhan al-Mubarak buat anda semuaaa :))))


Duhai Ilahi..
andai ini Ramadhan terakhir buat kami,
jadikanlah ia Ramadhan paling bererti, paling berseri..
menerangi kegelapan hati kami menyeru ke jalan
menuju redha serta kasih sayangMu..
Ya Ilahi, semoga ia bakal mewarnai kehidupan
kami di sana nanti..

ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna ~
*terngiang-ngiang suara Man Bai di telinga*
(^^,)

2 comments:

Anonymous said...

salam....sje lalu, terbace n nk bg la pndpt....
sye bg pndpt bg pihak laki....
sye da puas tgok sekeliling kte ni..pompuan cam awk n kwn2 awk ssh nk crik lelaki idamn cam dlm buku 2...tp len plak sye pk, pompuan skang kn nk tgok pkai 2top full smpai kaki pon pyh...aurat x pnah lgkp pdhal name islam n pkai 2dung...pe gne nye 2dung kalo kaki trbukak....tnde2 kcil kiamat: perempuan berpkaian tp berbogel...ntahla kn...kte sume pon x sedar slh kte...sye pon bkannye bek sgt pon...just bg pndpt jek...tq 4 giving me chance...anyways, sye suke blog awk...keep it up...

qila~ said...

wslm,thanx bg pndpt anda n thanx sbb suka blog ni..btol la 2,mmg 2 tnde2 kcil kiamat..sbb 2 sgt perlunya kita sling igt m'igtkn..yg pnting,bg pluang utk b'ubah..sikit2,insyaAllah..bkn prmpuan ja nk lelaki yg baik,lelaki pn sma kn..sbb 2 sy ade tulis tntg firman Allah tu,so kne la lihat dri sndri b4 nak mcm tu,lyak ka kita..? btw,akk usrah sy pnah psan,jgn ckp yg dri kita ni x baek sgt pon coz cmtu smpai bila2 pon kita xley jd baek..sme2 la kita b'usaha b'ubh kpd yg lbih baik :)