pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, August 29, 2010

berbuka bersama.

salam semua. Alhamdulillah dah 19 Ramadhan, semalam baru berpeluang berbuka puasa dengan family tercinta setelah sekian lama menghitung detik dan masa. tak puas lagi melepas rindu sebenarnya tapi nak buat camne esok dah kena balik semula ke Melaka coz ada 5 hari lagi yang memerlukan saya dan rakan-rakan ke kelas menuntut ilmu sebelum bercuti raya.

owh ye,tadi ikut ibu,along n yo pergi carik tudung untuk baju raya kat baitulmal. sangat ramai orang. sampaikan saya tiba-tiba rasa nak pitam. cepat-cepat ajak ibu balik. pelik jugak, tak pernah saya macam tu. masa balik rumah semalam saya p timbang berat. tak sangka, dah laaama tak merasa tengok nombor tu. takkan laaa. selera makan pun dah kurang. sebungkus laksa 3 kali makan pun tak habis, bayangkan. sakitkah saya? emm,saya harap saya sihat-sihat saja. doakan ya :)

alhamdulillah semua barang dah dapat sebelum kejadian tu then kitorang pun terus balik. mesti ada hikmah di sebalik kejadian tu kan. dapat elak kami dari berbelanja lebih,hehe. akhirnya dapat la saya 2 pasang tudung n sehelai jubah untuk raya. dah besar-besar ni tak rasa sangat nak bergaya lebih time raya. masa kecik-kecik dulu yela. tak matang lagi kan. matang la sangat,haha. teringat kata-kata ustazah, raya tu satu hari ja sebenarnya. tapi kita ni dok sebok sambut sampai sebulan. lebih-lebih pulak. tak payah tengok jauh. tengok kat rumah kita sendiri ja. kalau rumah tak cat baru paling koman pun mesti tukar langsir baru kan? ;p

yang pentingnya bulan Ramadhan, bukannya Syawal. lepas tu nak beli itu ini sampai ada yang membazir, kan tak elok. kalo niat dah salah, jadi niat nak menunjuk-nunjuk pulak. nauzubillah~ em betul la kata ustazah tu. so mulai sekarang,sama-sama la kita muhasabah diri. walaupun raya tu setahun sekali n masa tu jela nak bergaya meletups-letups sampai orang semua toleh n puji, kena la ingat Ramadhan pun setahun sekali. kalau pergi shopping raya berjam-jam tak penat, tengok shopping complex n segala bazar pun penuh, takkan nak meramaikan majlis tadarus kat masjid tak sempat n buat tarawikh berjemaah pun tak boleh kan :)

Daripada Aisyah r.a. Sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “ Berusahalah untuk mencari Lailatul Qadar pada malam yang ganjil dari sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan.” (al-Bukhari)

bulan Ramadhan tak lama lagi ja nak tinggalkan kita :'( semoga dipanjangkan umur dan kita terpilih untuk dipertemukan dengan malam Lailatul Qadar itu. amin~

2 comments:

Anonymous said...

hehe..sama la kita..berpeluang bbuka bsama family..fair la..:)

erm, awk dh dpt jubah ye.. fatin pun dh dpt..cmni sy jela yg xjumpa2 lg..still mncari..

mudah2an kita dipertemukan ngan malam lailatul qadar tu ye..amin..

qila~ said...

hehe...dpt da jubah ksong tu :))
amin Ya Rabb~