pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, August 19, 2010

ujian undang-undang.

alhamdulillah,selesai test law yang pertama tadi. test dua lepas naik raya rasanya. masing-masing saya lihat khusyuk memuntahkan segala hujah-hujah mereka di atas kertas jawapan. tak terkecuali ada yang tertoleh ke kiri dan kanan gaya leher zirafah panjangnya,hehe. saya? boleh la jawab, tapi nak dapat 100% tu macam tak mungkin la kan,huhu. ada ka orang dapat 100% jawab law? sangat hebat! law a.k.a undang-undang. saya suka subjek ni. lebih-lebih lagi bila dapat lecturer yang best. setiap kali kuliah, ada ja santapan rohani untuk para pelajar. bukan setakat ilmu duniawi, ilmu untuk bekalan akhirat pun dapat :))

ya,itu nama lecturer law saya

bila dah masuk bab undang-undang, mestilah ada melibatkan hakim dan peguam. masa kecil-kecil dulu pernah dengar orang kata, jangan jadi lawyer, nanti kau kena bela orang yang salah macamana? berdosa lepaskan orang yang bersalah dari hukuman. ya,betol jugak. tapi masa tu saya kecil lagi, so anggukkan saja. tapi sekarang, saya akan jawab, hukuman dunia kalau terlepas pun, masih ada hukuman akhirat. yang tu memang tak boleh lepas la. teringat pulak tazkirah ustazah semalam. dibacakan hadith ini :

Sayyidatina Aisyah r.a berkata :
"Aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: ''Pada hari Kiamat, manusia dibangkitkan dalam keadaan berkaki ayam dan bertelanjang.'' Aku bertanya: ''Ya Rasulullah, tidakkah orang-orang lelaki dan perempuan pandang memandang antara satu sama lain?'' Jawab Rasulullah SAW; ''Wahai Aisyah, keadaan hari itu lebih besar, lebih dahsyat untuk (tidak) menyebabkan seseorang itu ingin melihat kepada yang lain." [HR Bukhari]

sampai macam tu sekali kan. memang masa tu kita juz fikir pasal diri sendiri ja,cukup ka amalan kita sampai dah tak hairan dengan orang lain, sekalipun yang bertelanjang. tak dapat bayangkan la keadaan masa tu,allahuakhbar!

hari ni sudah 9 Ramadhan. dah berapa banyak bakul ibadah yang kita dah kumpul? sedih. kadang-kadang hal dunia lebih diutamakan. ni saya cakap berdasarkan pengalaman sendiri. terlalu sibuk dengan assignment n study untuk test n kuiz sampai tak gunakan betul-betul bulan Ramadhan ini untuk merebut semua ganjaran yang dijanjikan Allah,huhu. saya tahu, masih banyak yang perlu diperbaiki. jom,sama-sama kita muhasabah diri.

4 comments:

picairin said...

belajar kerana ALLAH... ibadat juga tu...betolkan niat... kalu tak mmg sia2...ALLAHHUALAM...

qila~ said...

yup,niat 2 da mmg kne set awal2..ni ibadah sunat yg lain kalo boleh :) insyaAllah~

picairin said...

yup... tapi menuntut ilmu tu wajib... utamakan yang wajib... kalu sempat tambah yg extra2 sunat tu k.. semoga kita istiqamah cam kamu katakan dalam post b4 ni...ameen...

qila~ said...

hehe..sudah smstinya,lgpn mnuntut ilmu 2 kn gneral,bkn smata2 yg kita tgh blaja ni..2 ckp skrg bln rmadhan,kalo bleh nk gne dgn sbaiknya buat yg sunat 2 :)) amin~