pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Friday, November 26, 2010

gemuknya saya..!!

Assalamualaikum semua  :)


perbualan di antara 2 orang wanita di mesin timbang berat badan betul-betul buat saya meluat. yang berdiri di atas mesin menyatakan beratnya sudah naek sambil merungut-rungut pada si teman. anda tahu berapa berat dia? 47kg. oh, ape yang berat pun saya tak faham. dah nampak kurus sangat. 47kg pun berat, takkan nak berat 40kg kot. tak tahu nak bersyukur betul, itu pendapat saya.


kadang-kadang terdengar keluhan rakan-rakan berkaitan berat badan mereka. saya pun pernah mengeluh suatu masa dulu. zaman matrik, zaman paling indah bagi saya juga zaman paling menggemukkan bagi saya,haha.. tapi saya bahagia, 51 kg mana tak bahagia kan ;p bila di fikirkan semula, mengapa saya perlu mengeluh sedangkan yang menjadikan diri saya berat sampai macam tu adalah saya sendiri. jika mengeluh, maknanya saya tidak bersyukur. sekurang-kurangnya tidak lah sampai layak untuk masuk The Biggest Loser.


tersenyum pula bila mengingatkan kata-kata seorang rakan. dia cakap ada hikmah badan dia macam tu *bukan gemuk tapi berangka besar* kalau kecik dan kurus mesti dia nak pakai yang ketat-ketat, sendat-sendat. ha bunyi macam kelakar tapi sekurang-kurangnya dia bersyukur, alhamdulillah. oh sayang, andai kamu terbaca ni, kamu perlu tahu yang kamu memang dah cantik seadanya. tak perlu jadi orang laen yang mungkin hanya cantik di luar tapi belum tentu cantik di dalam macam kamu. siyes cakap, ni bukan bodek :)



gemuk tidak dibuktikan dengan hanya melihat nilai di penimbang berat, tapi ia lebih dari itu. bagi saya gemuk bila anda mempunyai lemak berlebihan. erk maksud saya betul-betul lebih,hehe.. nilai di penimbang hanya sekadar nombor. badan yang kurus dan kecil tak bermakna tidak gemuk. anda faham kan? so bersyukurlah, bersyukurlah dan berhenti merungut.


mengeluh dan merungut bukan lah pilihan yang terbaek sebaliknya beri cabaran pada diri sendiri untuk mengurangkan berat badan. baca ni :  http://www.iluvislam.com/gaya-hidup/kesihatan/1110-baik-buruk-diet-sesuka-hati.html dan perlu ka berlapar untuk kurangkan berat badan? kemudian amalkan cara diet Rasulullah. rajin berjogging n join aerobik juga salah satu cara macam yang housemate saya amalkan,hee. insyaAllah ini mungkin boleh membantu mengurangkan berat badan. sama-sama la kita amalkannya yep. mulakan dengan perbaiki niat, bukan untuk kuruskan badan dan nampak cantik tapi untuk memastikan kesihatan kita sentiasa dalam keadaan baik.


maaf. mungkin post yang emo tapi rasa kurang senang dengan sesetengah mereka yang tak tahu bersyukur dengan apa yang mereka ada. maaf  ;) 


lebih suka bila ada yang menegur " wah dah tembam kau sekarang, tengah bahagialah ni kan " daripada " eh nampak cengkung la kau sekarang, sakit ka." kalau anda, anda pilih yang mana? hidup ini terlalu singkat untuk sekadar merungut saja. bukan begitu?




p/s : ya sangat sangat rindukan zaman matrik saya  

2 comments:

phateen89 said...

aq pun bgga sbnarnye bila org ckp aq mkin tembam...tp bila tau yus lg kurus dr aq,tcabar kot...huk2

btw,aq pn da mls nk diet2...jalani la hidup ni seadanye...heee

qila~ said...

haha..yg kt timbg berat 2 skdar nombor ja..eh diet 2 prlu utk ksihtn tp xla sume bnde xleh mkn :) setuju, jalani hidup seadanya!!