pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Sunday, November 21, 2010

yang perlu kita percaya.

salam semua.. lupakan sebentar kekecewaan kita terhadap kekalahan tipis bergu lelaki negara dalam acara badminton di Guangzhou semalam kepada bergu dari Indonesia. sudah bukan rezeki mereka nak menghadiahkan pingat emas buat negara. mungkin ada rezeki pada Dato' Lee Chong Wei? mudah-mudahan :)


sejak saya berada di rumah untuk cuti semester kali ni, boleh dikatakan hampir setiap hari ada saja berita di akhbar melaporkan berkaitan remaja perempuan lari dari rumah mengikut teman lelaki yang saya baca. saya pernah sentuh isu ni dulu. tapi persoalan mengapa ini terjadi tak pernah terjawab. bagi saya bukan siapa untuk dipersalahkan tapi mengapa. tidak perlu menuding jari pada ibu bapa kerana diri sendiri sudah dewasa untuk tahu membezakan yang mana baik dan yang mana buruk.


mungkin kita boleh letakkan sikap terlalu mudah percaya pada orang lain walaupun hanya baru sebentar dikenali adalah penyebab kepada masalah ini dari terus terjadi. jangan kata sebab cinta semata kerana perlu diingat cinta takkan hadir tanpa ada kepercayaan pada orang yang dicintai. lebih merisaukan lagi, ada satu berita yang saya baca, anak gadis ini lari mengikut teman lelaki yang baru dikenalinya di facebook. oh berkenalan di laman web sosial memang menjadi satu fenomena buat masa sekarang. ya, saya juga pernah melaluinya, percayalah. tapi tidak lah sampai nak lari mengikut si teman,kann..


baru berkenalan 2-3 minggu, kenapa perlu percaya sampai 100%? tersenyum seketika bila terbaca di blog seseorang ni yang bertanyakan berapa sebenarnya harga diri seorang wanita? jangan jadikan nilai diri korang ibarat 50sen atau harga sebiji burger. hmm mungkin bunyinya seperti menyindir. sampai begitu sekali kah harga diri kita? ya, kita seorang wanita. jawapan yang sepatutnya ialah tidak ternilai dengan apa pun :)



saya punya pengalaman ketika masih di bangku sekolah rendah, tidak silap saya semasa dalam darjah 4, saya bersama-sama rakan pergi beraya. boleh dikatakan jauh lah perjalanannya. kami berkonvoi dengan basikal. sampailah di rumah yang terakhir, masa nak balik, ada seorang rakan saya memberitahu yang emaknya sudah menunggu di rumah sekian sekian untuk menjemputnya jadi dia perlu cepat balik dan dia ingin meminjam basikal saya. entah kenapa saya tak boleh berfikir dengan normal masa tu, bagi ja dia pinjam basikal saya, dan saya? saya berjalan kaki. oh masa tu rasa sayalah yang paling baik kerana dapat membantu rakan. tapi saya terlupa akan keselamatan diri saya sendiri.


ketika berjalan kaki seorang diri, tiba-tiba datang seorang lelaki menaiki motor menyapa saya. saya masih ingat motornya, motor RXZ,hehe.. abang itu bertanya saya mahu kemana. dan saya memberitahunya itu dan ini. dia menawarkan diri untuk menghantar saya pulang. disebabkan sikap terlalu mudah percayakan orang dan mungkin masa itu saya tidak terbayang langsung akan kemungkinan yang bakal saya hadapi, saya menerima pelawaan dia.


ya, saya terima! *itu dulu, sekarang, toleh pon belum tentu* alhamdulillah saya selamat sampai di tempat basikal saya di tinggalkan. sangat-sangat bersyukur bila saya ingatkan semula kejadian ni sebab andai ianya terjadi pada saya buat kali kedua, mungkin saya tidak ada disini untuk bercerita pada anda semua..kan? tapi lelaki misteri tersebut sampai sekarang saya tidak tahu siapa. mungkin Allah hadirkan dia untuk lindungi saya. Allah memang baik 

kesimpulannya, jangan mudah percaya orang, lebih-lebih lagi pada mereka yang baru kita kenali. jangan contoh sikap saya yang sangat yakin waktu kecil-kecil dulu tu  ;p itu tahun 1999, sekarang sudah tahun 2010. masa sekarang tidak mungkin sama macam dulu. keselamatan bukan lagi perkara enteng yang boleh di anggap remeh. kepada yang membaca secara sengaja atau tidak post saya kali ini, selalulah ingatkan kakak, lebih-lebih lagi adik perempuan anda untuk menjaga diri mereka. selalu ingat Allah, ingat ibu ayah. InsyaAllah...
                                                                                                                                       
                                                                                                                                  

4 comments:

siti habsah said...

u was tagged in kids n baby contest....
selamat mencube...:)
http://siha89.blogspot.com/2010/11/kids-baby-photo-contest.html

qila~ said...

hoho..da buat da bes..ini smua demi mu.. *komen xde kaitn dgn entry ni,aishh*

picairin said...

have the same experience... masa darjah dua...tapi kereta...dan orang yg hantar tu wanita...=)

qila~ said...

kereta + wanita better la dri lelaki + motor rxz,haha.. yg pnting selamat, alhamdulillah :)