pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, March 10, 2010

hidup manusia itu tidur,setelah mati barulah sedar..

alhamdulillah segala puji bagi Allah,di panjangkan umur untuk menulis lagi disini..topik usrah minggu ni,ialah tanda2 kematian..buat kat umah sebelah so kali ni tazkirah disampai kan oleh kak akhir dan kak zuryn..topik yang sangat2 best,x rugi baca :))

topik ni ade 6 bahagian iaitu tanda2 dari 100 hari,40 hari,7 hari,3 hari,1 hari dan tanda akhir sebelum mati..

100 hari sebelum hari mati

berlaku lazimnya selepas waktu Asar,seluruh tubuh dari hujung rambut hingga hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan mengigil..

40 hari sebelum hari mati

berlaku sesudah waktu Asar,bahagia pusat akan berdenyut2..daun yg t'tulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah s.w.t.. Maka  malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaan ke atas kita antaranya mula mengikuti kita sepanjang masa..Adapun malaikat maut ini cuma seorang,tetapi kuasanya mencabut nyawa bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya..

7 hari sebelum hari mati

hanya diberi kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan dimana orang sakit yang tidak makan secara tiba2 berselera untuk makan..

3 hari sebelum hari mati

akan terasa denyutan ditengah bahagian dahi..jika tanda ini dapat dikesan,maka berpuasalah supaya perut tak mengandungi banyak najis dan memudahkan urusan orang yang memandikan kita nanti..mata hitam tidak lagi bersinar dan bagi orang yang sakit,hidungnya akan perlahan-lahan jatuh..telinga akan layu,bahagian hujungnya akan ke dalam..telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan2 jatuh kedepan dan sukar ditegakkan..

1 hari sebelum hari mati

berlaku sesudah waktu Asar,kita akan merasakan denyutan di bahagian ubun2 dimana ini menandakan kita tak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya..

tanda akhir

merasakan suatu keadaan sejuk dibahagian pusat dan akan turun ke pinggang seterusnya naik ke bahagian halkum..ketika ini hendaklah terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri menantikan kedatangan malaikat maut menjemput kita kembali kepada Allah s.w.t yang telah menghidupkan dan sekarang mematikan pula..tanda2 ni semua pasti Allah bagi cuma bergantung pada individu itu sendiri untuk sedar atau tidak..

wallahua'lam..

bagi saya,topik ni sangat2 menarik sebab mengingati mati itu mendekatkan kita pada Allah..lebih2 lagi bila teringat satu kisah yang paling2 menyentuh hati ni,kisah ketika Nabi Muhammad s.a.w menghadapi sakaratulmaut..1st time saya baca kisah ni di mastika,suatu masa dulu..menitis air mata bila baca..kalo korang baca,tapi korang tak rasa ape2,ade sesuatu yang perlu difikirkan smule disitu ye,huhu..

boleh baca kisah kewafatan Nabi Muhammad s.a.w disini~klik..

Maksud Firman Allah s.w.t: 
"Apabila sampai ajal maut seseorang itu ia tidak dapat ditunda atau dipercepat, walau sesaat pun."(Surah al-A'raf ayat 34, Surah an-Nahl ayat 61)

harap apa yang dikongsi ni dapat bagi sedikit sebanyak manfaat untuk kita sentiasa bersedia menghadapi kematian kerana kematian itu akan mendapatkan kita dimana saja walaupun kita berada disebalik tembok yang kukuh..tarikh manusia itu mati masih boleh diubah dgn amalan doa kerana bersesuaian dgn sifat Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..namun segalanya adalah dengan ketentuan Allah semata2..so sme2 la kita berusaha dan berdoa moga diberi petunjuk dan hidayah serta kelapangan masa dan kesihatan yang baik untuk membolehkan kita mencari keredhaanNya di dunia mahupun diakhirat,insyaAllah~

sudah lama mencari paper ni,akhirnya jumpa gak..mekaseh kak ain,bagi pnjam :))))

No comments: