pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Thursday, March 18, 2010

maen fb,bergayut,maen msg..solat..?

mendengar cerita seorang sahabat berkaitan seorang sahabatnya yang liat melakukan solat dan hanya solat bila dia mahu saja betul2 buat aku terdiam..memanglah tak pelik perkara tue berlaku diakhir zaman nie tapi,Ya Allah,takut aku mendengarnya..

terus aku teringat sahabat2ku..ye,korang semua..kalo korang pun tergolong dalam kategori nie,sila la ambil berat nasihatku ini,bukak mata beso2,lapangkan hati bila membaca..maen fesbuk sempat,bergayut kat telefon sempat,maen mesej sempat,tak kan solat yang tak sampai 10 min tue pun x sempat..

solat tue adalah salah satu rukun islam,tiang agama,jika solat pun terabai,runtuhlah agama.. kalau dah solat pun tak terjaga,apatah lagi dalam kehidupan seharian..hidup rasa tak terurus,masalah dirasakan datang menimpa2,hati tak tenang sentiasa..sebab apa,sebab tak solat lah..tue tanda Allah tak redha,huhu..

dulu zaman sekolah,aku agak liat nak solat..yelah,darah masih muda..yang tau hanya berseronok,tengok tv,tido..selagi ayah tak tanya dah solat ke belum,selagi tue tak solat..aku suka melewat2kn waktu solat..smpai lah 1 hari nie,ayah cakap,ayah tak tau ank2 ayah dah solat ke belum,kalo kata dah,betul ke,tak tipu..tapi Allah tau,Allah nampak..bayangkanlah kalo malam tue tak solat isyak pastu malam tue jugak Izrail datang cabut nyawa,mati dalam keadaan tak bersolat lah kita..ank2 ayh tak takut..? sah2 kat neraka lah tempatnya nanti..

kata2 ayah tue sampai sekarang aku ingat..ayat tue la yang buat aku takut sangat nak tinggalkan solat..betul2 terkesan kat diri nie..terima kasih ayah,angah bangga sebab ada ayah mcm ayah :))) cm ayt yang selalu kita dengar,sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan..

korang tak ingat ke kisah israk dan mikraj,kisah Nabi Muhammad s.a.w yang diangkat ke langit dan antara kejadian yang berlaku ialah perintah Allah supaya umat Islam menunaikan solat 50 kali sehari semalam,lalu Nabi Muhammad naik semula berjumpa Allah  meminta untuk dikurangkan jumlahnya..sehinggalah tinggal 5 pun,Nabi Musa a.s menasihati baginda supaya minta untuk dikurangkan lagi tetapi oleh sebab baginda sudah malu untuk bertemu dengan Allah,tinggallah 5 waktu sepertimana sekarang yang kita perlu laksanakn hari2..

itupun masih ada yang liat nak buat,tolonglah..kalau tak malu dengan kawan2,malulah dengan Allah s.w.t..malulah sket wahai sahabat2 yg aku sayangi..tolonglah malu..aku tegur sebab aku sayang korang semua..harap bila baca ni,timbul lah rasa tak sabar nak tunaikan solat tue..bagi yang biasa terlajak Subuh tue,ubahlah sikap..kunci la jam ke,ambil lah apa2 tindakan yang patut supaya korang sedar..jangan matahari dah terik memancar,burung pun dah keluar cari cacing,baru nak solat subuh..ape katanya,ala janji aku solat..subhanallah,kalo betul waktunya takpe jugak..berubahlah sahabatku,insyaAllah Allah permudahkan..

aku tegur,sebab aku tau bab solat bukan perkara maen2..solat tak sama dengan rasa nak makan..kita makan bila kita lapar..kalo tak lapar kita tak makan..solat bukan kita buat bila kita rasa nak buat..tapi dah ada waktunya,dah memang kewajipan kita..so tepuk dada,tanyalah iman..

 Rasulullah SAW bersabda :

" Solat adalah sebaik-baik perintah yang diperintahkan oleh Allah "


2 comments:

bedah said...

qila bertuah ada ayah yg sgt baek. jaga ayah baik2 yek.
time kasih nasihat solat tu.

qila~ said...

yep,insyaAllah..bedah jge mak baek2 :))
sme2,kalo slh tgo2 la ye..syg bedah slalu~