pesan pada diri tabahkan hati kuatkan semangat. pesan pada hati kukuhkan iman banyakkan zikrullah. pesan pada naluri jangan mengeluh dan kecewa. tiada daya dan rezeki melainkan dari Allah. dugaan itu suatu tarbiah kehidupan :)

Wednesday, March 17, 2010

jom kawan2 :))

berubah jom..eh senang ke nak berubah..? senang la pulak,lagi2 nak berubah jadi lebih baik..susah..syaitan da janji dengan Allah utk terus hasut dan sesatkan manusia..tp patot ke salahkn syaitan,pdhal diri sendiri yg b'tggjwb ats sgalanya..hasutan syaitan tue alasan je utk lepaskn diri dari ngaku wat salah..btol x..? nak berubah ni,tnye diri sndiri la..tak yah ikut org..cam cgu biase ckp,kalo mmbe trjun lmbong,takkan awak nak terjun jgk kan..

contohnye macam aku nie,memang spesies manusia tak suka makan sayur..yang aku bleh telan,kobis :) bosan la hari2 makan sayur yang sama..sampaikan beli mknn tghari kat kedai mak,mesti mak nak tambah something dalam pinggan aku,n setiap kali tue la aku tolak coz yang ditambahnye sayur..kalau tak sayur,tauhu..adoiii,makan la pulak,huhu..tapi sayur kan baek untuk kesihatan..nampak,benda yg baek tue la yang susah nak terima,ish3..

arini,aku bungkus makanan bwk balik..kali nie mak tambah sayur terung..hah,pnah plak aku rase terung,hehe..tapi kali nie aku tak tolak..aku cakap kat mak,kali nie nak try la sayur mak,mesti sedap..ape mak jawab,mestila mak kasik yg sedap2 je,hehe.. *tbe2 rndu plak kat ibu :) *

so tadi pi la rase lauk terung mak tue..ok,boleh telan la..tak tau sedap ke tak coz mne penah makan terung..yela kot sedap,aku tak reti sangat menikmati rasa sayur,haha..alhamdulillah,akhirnye berjaya gak try something yg baru..nie kira berubah kpd yg lebih baek jgk la kan :p

sebenarnya nak berubah atau tak,semua bergantung kat diri sendiri..kalo tak nak,tak jadi la..tapi kalo cuba sedaya upaya,insyaAllah boleh je..nk kongsi gak pengalaman diri sendiri..b4 nie aku suke pakai sandle,cap bata je pun..ade byk pasang la kat umah tue,kalo rosak beli lg..tak kn try jnma laen punye la..sampai la hujung bulan lepas,yo sibuk2 nak beli kasut,semestinya bertutup..aku pun terfikir nak try pakai la coz masa matrik dulu pn memang pakai kasut bertutup..ala yg beli kat giant tak sampai rm 20 pun tue,hehe..at least tutup aurat..orang nak kata huduh ke kolot ke kate la,aku pedulik apa..sbb kita sndiri tau,nak berubah tue memang banyak halangan.. 

penah skali aku pkai sneakers dgn baju kurung..ape mmbe kata,fesyen ape yg ko pakai nie..kalo ikutkn memang malu la,terus rasa nak tuko balik pakai sandle je tapi bila fkir2 kn balik,niat aku nak berubah,so aku mesti tegas..aku pun jawabla,ala xpe aku suke cmni,skali skala nampak pelik tak salah..smbil gelak2..n sekarang aku teruskan ari2 aku pakai kasut giant tue tak pon pkai sneakers..jnji kaki aku bertutup,alhamdulillah..moga aku istiqamah..mmbe pon da x cakap ape2..tgk,akhirnye dorang bleh terima gak :)

aku cerita nie bukan la saje2 nak tunjuk baek ke ape..kdg2 org slh anggap,huhu..niat aku supaya korng pn sme2 tabah,sme2 tegas kalo da ade niat nak berubah kpd yg lbih baek..peduli kn kata orang..kalo mmbe sndiri ajak kita wat bnde tak baek,mmbe ke tue nmenye..? sahabat yg baik,adalah sahabat yg menegur bila sahabatnya buat silap,sahabat yg menyokong bila sahabatnya buat baik..itu baru nme sahabat..

sbb apa aku kata camtu,sbb buat dose sme2,tapi kalo kongsi balasan sme2 takpe gak..ade ke? aishh.. pandai2 kita la mse akhirat nnt kan,huhu..sebab tue aku ajak korang sme2 utk berubah..memang tak banyak,janji ada..sket2..aku pun baru selangkah je nie..b'juta lgkah lg yg d'prlukn sbnanye..byk lagi yg kurang kat diri nie,subhanallah..sgt3 byk yg kurang..sbb tue kalo korang tgk aku dah lari jauh sangat tolong la kejar,bwk aku ke pangkal jalan semula..kita jalan sme2 :)) 

p/s : perasan tak cite aku nie kdg2 b'cmpur2..maaf la ye,ni sgala ape yg t'lintas kat fkirn,aku terus taip..mybe nmpak cam serabut,tp korg nmpak kan point pnting nye..kalo tak nmpak gtau la ye,hehe..lg 1,ade org gtau susa la nk tggalkn komen kat en3 aku sblm2 nie..cara laen,korg bleh tulis je kat shoutbox tue..insyaAllah aku balas..mekaseh sudi singgah blog nie n baca :))

3 comments:

picairin said...

semoga istiqamah... hampir 3 tahun memakai stokin tapi blom bjaya spenuhnya mengamalkannya ketika tetamu dtg ke rumah... semoga anda lebey baek daripada sy... smoga sy juga mdapat hidayah utk menutupnya dgn lebey sempurna...ameen... doakan ya...

fafa0 said...

yg pntg ati kne kuat utk brubah..
insyaAllah.....

qila~ said...

pka : amin..byk lg yg kurg,kmu lg baek,org kgum :) a'ah mmg,kalo de org dtg umah slalu lpe psl kaki,igt kpla je,huhu..sme2 la kita b'usaha jd lbih baek,insyaAllah Allah tnjuk jln :))

fara : btol,yg pnting niat 2 :)